7. HODNOCENÍ A AUTOEVALUACE
Obecné zásady hodnocení
Hodnocení žáků upravuje Vyhláška č. 48/2005 Sb.
Cílem a základem každého hodnocení je poskytnout žákovi zpětnou vazbu, tj. co se naučil, zvládl, v čem se zlepšil, v čem chybuje a jak postupovat dále.
Hodnocení by mělo vést k pozitivnímu vyjádření a mělo by být pro žáky motivující. Je důležité si uvědomovat, že při hodnocení se nehodnotí osoba žáka, ale konkrétní ověřovaný problém.
Důležité je uplatňovat přiměřenou náročnost a pedagogický takt.
Soustředíme se na individuální pokrok každého žáka ( nesmí docházet ke srovnávání žáků se spolužáky a rozdělování na úspěšné a neúspěšné).
Pro celkové hodnocení používáme klasifikaci, pouze na žádost rodičů a doporučení PPP se u žáků se SPU používá hodnocení slovní. U průběžného hodnocení používáme různé formy,od klasifikace, přes bodové hodnocení, slovní hodnocení, až po sebehodnocení a vzájemné hodnocení žáků.
Žáci jsou cíleně vedeni k sebehodnocení a k sebekontrole, s chybou či nedostatkem se pracuje.
Kritéria pro hodnocení
- zvládnutí výstupů jednotlivých vyučovacích předmětů v rámci individuálních možností dítěte
- schopnost vykonávat činnost smysluplně a řešit předpokládané problémy tvůrčím způsobem
- změny v chování, postojích a dovednostech
- míra zodpovědnosti a tolerance, kterou žák pociťuje
Formy ověřování vědomostí a dovedností žáků
- písemné práce, slohové práce, testy, sondy, diktáty, cvičení …
- ústní zkoušení a mluvený projev
- zpracování referátů a prací k danému tématu
- úprava sešitů, samostatné aktivity a domácí úkoly
- modelové a problémové úkoly, kvízy, křížovky, rébusy...
- výroba pomůcek, modelů, laboratorní práce …
- projektové a skupinové práce
- projektové dny celoškolní
- diagnostické pozorování žáka
- školy v přírodě
- vědomostní a dovednostní testy Scio ...
Základní pravidla hodnocení prospěchu klasifikací
Prospěch žáka v jednotlivých vyučovacích předmětech je klasifikován stupni :
1 – výborný, 2 – chvalitebný, 3 – dobrý, 4 – dostatečný, 5 – nedostatečný
Známka z hodnocení vědomostí nezahrnuje
hodnocení chování žáka.
Do klasifikace se promítá
hodnocení úrovně dosažených vědomostí, dovedností, postup a práce s informacemi, úroveň
komunikace a tvořivost žáka.
Hodnocení musí probíhat průběžně
v celém časovém období a výsledná známka je stanovena na
základě dostatečného množství různých podkladů.
V případě zhoršení prospěchu je
nutno ihned písemně informovat rodiče a konzultovat s nimi
daný problém.
Klasifikuje se vždy jen dostatečně
probrané a procvičené učivo.
Rozsáhlejší písemné práce,
testy, diktáty... jsou vždy včas předem oznámeny žákům (kontrolní
písemné práce se archivují dva roky a v den, kdy se píše KPP, nemůže
probíhat další náročnější písemné zkoušení).
Žák má právo si své případné
neúspěšné hodnocení plně opravit (po dohodě s vyučujícím).
Žáci si své oklasifikované a
opravené podklady pro hodnocení budou zakládat pro tvorbu žákovského
portfolia.
Sebehodnocení
Žáci jsou k sebehodnocení vedeni již od 1. ročníku. V 1. ročníku probíhá nejčastěji ústně.
Ve 2. ročníku se navíc žáci hodnotí formou značek v rámci jednotlivých předmětů na samostatný pracovní list, kde třídní učitel poskytne i zpětnou vazbu.
Ve 3. - 5. ročníku se místo značek učí již písemnému vyjádření.
Na 2. stupni ve všech ročnících probíhá sebehodnocení v rámci jednotlivých vyučovacích předmětů průběžně ústně a písemně.
Ověřování klíčových kompetencí
Na 1. stupni ověřování probíhá v 1 a 2. ročníku na závěr školního roku a ve 3. a 5. ročníku vždy na konci každého pololetí. Pro žáky jsou připraveny speciální projektové dny, při nichž tř. učitel sleduje naplňování kompetencí u jednotlivých žáků a zástupce vedení školy sleduje úroveň v jednotlivých třídách a ročnících. Výsledky pozorování jsou zpracovány, vyhodnoceny a pomáhají při další práci s kolektivem. Na 2. stupni ověřování klíčových kompetencí probíhá v jednotlivých oblastech vyučování na základě projektů, dotazníků a dalších efektivních metod.
Chování
Hodnocení chování žáka se odvíjí od dodržování Školního řádu. Hodnotí se chování ve škole, při školních akcích, reprezentaci školy a provádí je třídní učitel po dohodě s ostatními vyučujícími, projednává pedagogická rada. Hodnocení schvaluje ředitel školy. Využívá se tří stupňů hodnocení :
1 – velmi dobré, 2 – uspokojivé, 3 – neuspokojivé
Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Hodnocení se řídí Vyhláškou č. 73/2005 Sb. Ve škole mohou být integrováni žáci s postižením smyslovým, tělesným, mentálním nebo s vývojovými poruchami učení a chování. Při hodnocení a klasifikaci vychází učitel z doporučení a závěrů PPP a hodnocení je vždy zcela individuální.Žák je hodnocen s ohledem na své možnosti a schopnosti, je posuzován jeho individuální pokrok. Rodiče
integrovaných žáků na základě doporučení PPP nebo jiného SPC mohou požádat pro své dítě vytvoření individuálního vzdělávacího plánu a o slovní hodnocení.
Při slovním hodnocení se uvádí :
a) ovládnutí učiva předepsaného osnovami
- ovládá bezpečně
- ovládá
- podstatně ovládá
- ovládá se značnými mezerami
- neovládá
b) úroveň myšlení
- pohotové, bystré, dobře chápe souvislosti
- uvažuje celkem samostatně
- menší samostatnost myšlení
- nesamostatné myšlení
- odpovídá nesprávně i na návodné otázky
c) úroveň vyjadřování
výstižné, poměrně přesné
- celkem výstižné
- nedostatečně přesné
- vyjadřuje se s obtížemi
- nesprávné i na návodné otázky
d) úroveň aplikace vědomostí
- spolehlivě, uvědoměle užívá vědomostí a dovedností
- dovede používat vědomostí a dovedností, dopouští se drobných chyb
- s pomocí učitele řeší úkoly, překonává obtíže a odstraňuje chyby, jichž se dopouští
- dělá podstatné chyby, nesnadno je překonává
- praktické úkoly nedokáže splnit ani s pomocí učitele
e) píle a záje o učení
- aktivní, učí se svědomitě a se zájmem
- učí se svědomitě
- k učení a práci nepotřebuje mnoho podnětů
- malý zájem o učení, potřebuje stálé podněty
- pomoc a pobízení k učení jsou neúčinné
Autoevaluace školy
Cíle | Kriteria | Nástroje | Časový harmonogram | |
Podmínky ke vzdělávání |
Udržení stávajících podmínek ke vzdělávání na škole. Soulad ŠVP s RVP. |
Finanční zdroje na zabezpečení chodu školy a postupné zkvalitňování mat. tech. základny. | ČŠI – zpráva. Hodnocení a audit zřizovatele. |
Průběžně. |
Spolupráce s rodiči |
Zavedení pravidelných konzultačních hodin peadg. pracovníků. | Naplněnost školy. | Rozhovor, dotazník, zápis do prvního ročníku. | 4x ročně třídní schůzky Průběžné konzultace 1x ročně zápis |
Výsledky vzdělávání žáků |
Dosažení co nejkvalitnějších výsledků odpovídajících individuálním možnostem žáků. | Postupné zkvalitňování vědomostí a dovedností žáků a jejich uplatnění na SŠ. | Analýza žákovských prací. Celostátní testování. |
Průběžně. |
Personální oblast |
Zachování stabilního pedagogického kolektivu a odborný růst pedagogických pracovníků. |
DVPP | Pozorování. Rozhovor. Vzájemné hospitace. Přehled o vzdělávání. Vyhodnocení portfolia. |
Průběžně. |
Školní klima |
Příjemné pracovní prostředí, spokojenost žáků ve škole, pocit jistoty. | Žák uplatňující vědomosti a dovednosti v konkurenčním prostředí (olympiády, soutěže) | Pozorování. Dotazník. Rozhovor. |
Průběžně pozorování a rozhovor |