5. Průřezová témata
5.1 Vymezení průřezových témat
Průřezová témata reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Jsou důležitým formativním prvkem základního vzdělávání, vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot.
Tematické okruhy průřezových témat procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů. Tím přispívají ke komplexnosti vzdělávání žáků a pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Žáci dostávají možnost utvářet si integrovaný pohled na danou problematiku a uplatňovat širší spektrum dovedností.
V etapě základního vzdělávání jsou vymezena tato průřezová témata:
- Osobnostní a sociální výchova
- Výchova demokratického občana
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- Multikulturní výchova
- Environmentální výchova
- Mediální výchova
5.2 Realizace průřezových témat na naší škole
Škola využívá pro realizaci průřezových témat tyto metody:
- integraci obsahu do učiva základních předmětů: INT
- projekty: PRO.
Metody realizace zachycuje tabulka:
1. OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA |
1.stupeň |
2.stupeň |
|
|
1.1 Osobnostní rozvoj |
|
|
||
1.1.1 Rozvoj schopností poznávání |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
1.1.2 Sebepoznání a sebepojetí |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
1.1.3 Seberegulace a sebeorganizace |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
1.1.4 Psychohygiena |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
1.1.5 Kreativita |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
1.2 Sociální rozvoj |
|
|
||
1.2.1 Poznávání lidí |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
1.2.2 Mezilidské vztahy |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
1.2.3 Komunikace |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
1.2.4 Kooperace a kompetice |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
1.3 Morální vývoj |
|
|
||
1.3.1Řešení problémů a rozhodovací dovednosti |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
1.3.2 Hodnoty, postoje praktická etika |
INT, PRO |
INT, PRO |
2. VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA |
1.stupeň |
2.stupeň |
|
|
2.1 Občanská společnost a škola |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
2.2 Občan, občanská společnost a stát |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
2.3 Formy participace občanů v politickém životě |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
2.4 Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování |
INT, PRO |
INT, PRO |
3. VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH |
1.stupeň |
2.stupeň |
|
|
3.1 Evropa a svět nás zajímá |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
3.2 Objevujeme Evropu a svět |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
3.3 Jsme Evropané |
INT, PRO |
INT, PRO |
4. MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA |
1.stupeň |
2.stupeň |
|
|
4.1 Kulturní diference |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
4.2 Lidské vztahy |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
4.3 Etnický původ |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
4.4 Multikulturalita |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
4.5 Princip sociálního smíru a solidarity |
INT, PRO |
INT, PRO |
5. ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA |
1.stupeň |
2.stupeň |
|
|
5.1 Ekosystémy |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
5.2 Základní podmínky života |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
5.3 Lidské aktivity a problémy životního prostředí |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
5.4 Vztah člověka k prostředí |
INT, PRO |
INT, PRO |
6. MEDIÁLNÍ VÝCHOVA |
1.stupeň |
2.stupeň |
|
|
6.1 Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
6.2 Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
6.3 Stavba mediálních sdělení |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
6.4 Vnímání autora mediálních sdělení |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
6.5 Fungování a vliv médií ve společnosti |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
6.6 Tvorba mediálního sdělení |
INT, PRO |
INT, PRO |
||
6.7 Práce v realizačním týmu |
INT, PRO |
INT, PRO |